vrijdag 31 oktober 2014

Hongarije in Nederland

Eigenlijk heb ik niet zo heel veel te melden deze keer. Normaal gesproken gaan we in oktober altijd nog even naar Hongarije, maar omdat Mario het zo druk heeft gaat dat dit keer dus niet lukken. Dat is de eerste keer sinds wij in 2008 ons huis kochten. En dat is toch wel een beetje jammer, maar soms kan het gewoon niet. En natuurlijk vermaken we onszelf hier in Nederland ook wel daar niet van. 

Zo was ik vorige week naar de OEQC, The Open European Quilt Championships in Veldhoven geweest. Voor de niet-quilters onder ons, en dan zijn er een hele hoop, zoiets bestaat gewoon. Ik had 2 vrijkaarten gewonnen en was daar heel blij mee. Maar omdat ik niemand ken die net zoals ik dagen en dagen met zijn neus in lappen stof kan zitten, ben ik er alleen naartoe gegaan. En daar kwam ik in de hemel op aarde voor mij! Want er hangen daar quilts van mensen uit heel Europa en dus ook uit Hongarije! Hongaarse quilts dat is toch het mooiste wat er bestaat J

Fire, Earth, Water, Metal, Wood gemaakt de Dunakanyar Quilt Groep


Life at the river gemaakt door Katalin Székely

Ik liep naar het tafeltje waaraan de Hongaarse dames van de Magyar Foltwarró Céh, oftewel de Hongaarse quiltgroep zaten. Ze verkochten kaarten en een boekje met daarin hun gemaakte quilts. Ik vroeg eerst netjes of ik een foto mocht maken. 


En daarna ging ik over in het Hongaars en zei dat ik een boekje wilde kopen. Ineens gingen de andere hoofden ook omhoog en vol verbazing keken ze mij aan. En kwam bij alle drie de dames een lach op hun gezicht. Beszél Magyarul? Spreek je Hongaars? Beszélek egy kicsit Magyarul…. Ik spreek maar een beetje Hongaars, zeg ik tegen de dames. Maar dat horen ze volgens mij niet, want ze bestoken mij met vragen. Gelukkig snap ik het meeste wel en vertel hun dat ik het geweldig vind dat zij hier op deze kampioenschappen zijn in Nederland. Dan vragen ze mij waarom ik Hongaars spreek. (een beetje dus) Ik vertel hun dat wij een vakantiehuis hebben in Torvaj. Maar ik weet natuurlijk dat niemand weet waar Torvaj ligt, maar ik woon nou eenmaal in een kis falu. Maar Tab weet bijna iedereen wel te liggen en inderdaad ook hun ogen lichten op bij het noemen van Tab. Maar dan gaan ze zo snel en enthousiast praten dat ik er niet veel meer van begrijp en me een beetje ongemakkelijk begin te voelen. Ik vraag of ik ook met forinten kan betalen, maar nee ze willen euro’s. Ja geef ze eens ongelijk, haha. Ik krijg er nog een mooi stoffen tasje bij en nadat we hartelijk afscheid hebben genomen, voel ik me in de zevende hemel. 

            Hymen gemaakt door Edith Jóföldi Fejes

De rest van de middag vergaap ik me nog aan alle prachtige werkstukken die er hangen en koop ook nog een nieuwe snijmat en wat lapjes. Bij binnenkomst kreeg ik een formulier waarop ik kan stemmen op de 3 mooiste quilts. Ja en dan ben ik niet helemaal objectief meer en zet gewoon de mooiste Hongaarse quilt op nummer 1. Kan mij het schelen.

                   Galaxy gemaakt door Mária Somogyi Mina

En zo heb ik toch wat Hongaarse cultuur gehad in oktober en dan maakt het gemis een heel klein beetje goed.


Groetjes, Marti

1 opmerking:

  1. Wat leuk om Hongaren te ontmoeten in NL! Op één van mijn laatste werkdagen, begin 2011, ontmoette ik een marketing manager van hongaarse afkomst. Die afkomst raadde ik, omdat haar voornaam Ildiko was.... Heel leuk om dan even een beetje Hongaars te kunnen praten, ook al zouden we enkele dagen later definiet naar ons tweede vaderland vertrekken....

    BeantwoordenVerwijderen