dinsdag 28 februari 2017

We mogen bijna weer naar het huisje op de heuvel in Hongarije!


Zie je wat er op de kalender staat? Misschien is het een beetje slecht te zien, maar het staat er echt! Hongarije. Nog 3 nachtjes slapen en dan gaan we eindelijk weer naar het huisje op de heuvel. Het is 3 maanden geleden dat we er waren, dus het wordt onderhand wel eens vort tijd! De hele koude winter hebben we niet meegemaakt. Toen we er de laatste keer waren, vroor het ook al een beetje, maar de diepvrieskou hebben we alleen meegekregen via internet en de tv. En daar ben ik niks rouwig om, ik heb een hekel aan de winter en de kou. Het lijkt wel, hoe ouder ik wordt, hoe meer hekel ik aan de winter krijg. Ik heb ervoor gezorgd dat ik bezig bleef met leuke klusjes binnenshuis. Ik heb de hal, de woonkamer en de werkkamer van Mario opgeknapt. Ik heb 3 quilts gemaakt en ben alweer aan de 4e begonnen. Als ik dat niet doe, wordt ik depressief en verdrietig. Dan mis ik mijn dochter en schoonzoon zo verschrikkelijk erg... Ze zijn nu 4 maanden op reis en wie weet wanneer hun weer in levende lijve zie. Maar ze maken het goed, ze genieten van Australië en het warme weer. En dat is toch het allerbelangrijkste, dat ze het Samen fijn hebben!

Nonneke fotografie.


Maar ik wil nu ook weer warmer weer, ik ben zo klaar met de winter, bah. Of dat in Hongarije zo zal zijn, ik weet het niet. Het is natuurlijk nog steeds geen lente. En wat zal het koud zijn in huis. De muren zijn bijna een meter dik en geloof maar dat daar de kou nog in zal zitten! Brrrr alleen bij het idee al, ga ik rillen. Want het was echt een ongewoon koude winter in Hongarije. Het Balaton was helemaal dicht gevroren. En dat had ik toch wel graag willen zien. Ik had wel willen zien hoe al die mensen naar de overkant van het meer schaatsten en liepen. Dan maak je toch niet vaak mee.

 Deze foto's zijn van Airproject.

We blijven maar een paar daagjes in Torvaj, maar ik ben toch blij dat we er even naartoe kunnen gaan. Ik ben benieuwd of het zeil van het zwembad het gehouden heeft. Want er heeft toch flink wat sneeuw op gelegen. Ik ben ook benieuwd of er niks kapot gevroren is. We hebben het in november wel winterklaar gemaakt, maar ik weet ook niet of er ergens nog een blikje groente is blijven staan. Zou dat eigenlijk wel kapot kunnen vriezen? Nouja we gaan het meemaken. 

Een week geleden droomde ik dat ik met een klein lichtblauw autootje aan het rijden was. Hij leek niet echt op mijn Trabi, maar toch is dit voor mij het teken dat ik naar die kísrakéta moet. Hij roept me. Hoe zou het toch met hem zijn? Oooo ik kan niet wachten om hem te starten en een stukje te gaan crossen. Komt goed ;-)

Oja effe nog iets leuks. Ik werd vorige week gebeld door Margitka, die nodigde ons uit voor bruiloft op 29 juli. Nou ik was zo vereerd! Wat lief van haar dat ze ons uitgenodigd heeft! We zijn nog nooit naar een Hongaarse bruiloft geweest, dus ik ben enorm benieuwd hoe het zal gaan. Ik ga nog wel even informeren hoe zoiets gaat. Wat zijn de gebruiken, wat draag je, wat geef je. Ik wil me toch aanpassen en niet uit de toon vallen. Ik heb er nu al zin in!

Nou voor de rest weet ik niet zoveel te vertellen, maar volgende maand weet ik vast weer keiveel te lullen. 

Groetjes, Marti

3 opmerkingen:

  1. Een hongaarse bruiloft is heel apart, wij zijn een week te gast geweest bij het bruidspaar, na de feestavond om 12 u. komt er weer allemaal eten op tafel en om met de bruid te dansen moet flink in de buidel getast worden. maar heel leuk om mee te maken. het burgerlijk huwelijk gaat meestal 1/2 weken van te voren met veel tegelijk, op de dag zelf is het de kerk. En altijd op zaterdag. I.i. g. veel plezier. Gr . Carla.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veel plezier in Hongarije, ik ben wel een beetje jaloers, dat komt omdat we nog een dikke maand moeten wachten voordat we weer naar Somogyszil mogen vertrekken. Maar dan is het ook al weer een half jaartje geleden dat we er zijn geweest. Ook wij zijn benieuwd hoe ons huisje de winter heeft doorstaan, maar ook onze oude buurtjes dat zijn zulke lieve mensen. Wij kijken er al weer verlangend naar uit. Maar wensen jullie een geweldig verblijf daar in Torvaj. Groetjes Ada en Rinus Govaarts.

    BeantwoordenVerwijderen