dinsdag 20 december 2016

Doet ie het of doet ie het niet.

Ik vraag me nu werkelijk af of het wel nut heeft dat ik weer een blog schrijf.. Wie interesseert het nu dat wij een hoop gekloot hebben gehad met de auto? Wat maakt het allemaal uit? De wereld staat in brand en ik weet niet wat ik er mee aan moet. Al die ellende die voorbijkomt. De verschrikkelijke beelden van de oorlog in Syrië, ik zit erbij te janken hoor. Gisteren die gek die op een kerstmarkt in Berlijn op de mensen in rijdt. Ik krijg er een steen van in mijn maag. Waar ben je nog veilig? Mario werkt in Amsterdam en Menno in Eindhoven. Echt ik maak me serieus zorgen. Wanneer is Nederland aan de beurt? Volgens mij is het slechts een kwestie van tijd. Ben je dan veilig in Amsterdam of Eindhoven? Ben ik in Rooi wel veilig? Waar moet het toch naartoe…

The world's gone mad
And I have lost touch
I shouldn't admit it
But I have.
It slipped away while I was distracted
I haven't changed
I swear I haven't changed
How did this happen?

(tekst Marillion)

Maar omdat ik ook wel snap dat we door moeten en dat we ons leven niet door angst moeten laten leiden, ga ik toch maar een kort verhaaltje opschrijven. Al is het maar omdat iedereen aan ons vraagt, wat dat nu toch allemaal was met de auto. Ik zeg dan steevast, het was klote, maar het is maar een auto. Er zijn wel ergere dingen…

Maar vol goede hoop vertrokken we op vrijdag met het vliegtuig weer naar Hongarije. Effe onze auto ophalen en dan op zondagmorgen weer terug rijden naar Rooi. Whahaha had je gedacht, mooi niet. Maar dat wisten we toen nog niet. Omdat we maar 2 nachtjes in Hongarije zouden slapen, hadden we besloten om bij onze vrienden in hun B&B te gaan logeren. In de winter is ons huis zo koud. De muren van bijna een meter dik zijn in- en in- koud. Voordat het een beetje behaaglijk is, moeten we alweer naar NL. Als we op het vliegveld in Budapest aankomen, bellen we de jongen van de huurauto. Na een minuut of 10 is hij er en hij vraagt voor hoelang we de huurauto nodig hebben. We hebben hem alleen nodig om van Budapest naar Siófok naar de garage te rijden. Want dan gaan we verder met onze eigen auto. Als we dat vertelt hebben tegen de jongeman, zegt hij dat hij ons wel naar Siófok kan rijden. Want anders rijden we zelf naar Siófok en de jongeman moet dan de met de trein de auto weer gaan ophalen in Siófok om dan weer terug te rijden naar Budapest. Beetje omslachtig, dus ja graag. Na een voorspoedige rit komen we bij de garage aan. De mevrouw achter de balie begint breeduit te lachen en zegt, gelukkig, de auto is klaar! Zeg dat wel, gelukkig. Nadat we 1150 euro afgerekend hebben mogen we onze rode bolide mee naar huis nemen. 

Dit staat bij ons onder aan de weg, gemaakt van hout. Leuk hè?

We rijden eerst naar Torvaj om te kijken hoe het met het kamertje is dat in de tussentijd opgeknapt is. We zijn in deze week steeds op de hoogte gehouden door onze vrienden, d.m.v. berichtjes en foto’s. En als we in Torvaj aankomen, komt Margit meteen naar me toegelopen en omhelst me. Ze zegt dat ze zo blij is dat we er weer zijn. Het lijkt wel of we een half jaar zijn weggeweest i.p.v. een weekje. Als we bij het kamertje gaan kijken, worden we niet teleurgesteld, het ziet er goed uit! Goh, wat een luxe.. Dat er gewoon doorgewerkt wordt, terwijl wij in NL zijn. Dat geeft hoop.
Het valt ons trouwens wel op dat de ventilator van de auto erg lang na blijft loeien… toch maar even in de gaten houden. En hij stinkt ook nog steeds.

Die avond en de zaterdag verblijven in de B&B van Hoeve weltevree en we worden echt in de watten gelegd. Het is wel een beetje raar, want normaal zijn we hier als vrienden en nu als gasten. Ja als vrienden én als gasten dan. De kamer ziet er echt heel mooi uit en we slapen als een os. Bij mij is het ondertussen wel verschrikkelijk in mijn rug geschoten en dat is toch wel balen. Bij iedere kleine beweging schiet de kramp in mijn rug en het beneemt me iedere keer de adem. Ik denk ook aan de terugreis van 1350 km… hoe ga ik dat volhouden. Maar pijnstillers doen een beetje hun werk en door de goede zorgen van onze gastheer- en dame is het uit te houden.

Heerlijk ontbijt bij de B&B

Vol goed moed vertrekken we zondagmorgen op weg naar NL. Onderweg lijkt het toch alsof we weer iets ruiken. Misschien verbeelden we het ons maar, je bent toch een beetje wantrouwig geworden. Als we in Vezsprém aangekomen zijn, besluiten we om bij de Tesco even broodjes te kopen voor onderweg. Mario besluit om toch maar even onder de motorkap te kijken en tot onze schrik zien we dat er weer overal olie gelekt is. De oliespetters zitten echt overal. *&%#@* Wat nu? Wat is wijsheid… ik zie een verslagenheid in Mario die ik nog niet vaak gezien heb. Verdorie klote zeg. Maar dan herpakken we onszelf weer en besluiten de ANWB te bellen en niet verder te rijden. Ja en dat begint het circus weer opnieuw. De Hongaarse autóklub komt er weer bij en de man doet echt zijn best.



Hij probeert vanalles maar kan niet voorkomen dat 4 uur later de sleepwagen komt en de auto plus aanhanger terug brengt naar de garage in Siófok. 

We hadden niet veel keuze, want in Vezsprém is er op zondag ook geen garage geopend. En wat dan nog, dan sta je daar met je spullen, waar moeten we naartoe? We hebben al contact gehad met John en Martine en gevraagd of ze ons bed nog niet verschoond hebben, want dat we nog graag een nachtje bij hun willen slapen. Die lieve schatten komen ons bij de garage ophalen en we gaan gewoon uiteten in Siófok, alsof er niks aan de hand is. Ja je moet wat, toch? Bij de B&B aangekomen, krijgen we nu de grootste kamer, omdat onze kamer toch al schoongemaakt was. Wat een prachtige grote kamer! Dit is toch een pleister op de wonde.

Die maandagmorgen zorgen Mario en John dat ze al om 7 uur bij de garage zijn, meteen als hij open gaat. Ook zij balen natuurlijk en gaan meteen kijken waar de olie vandaan komt. Dan blijkt al gauw dat er nog een slang kapot is, die ze dus gewoon over het hoofd gezien hadden bij de grote reparatie! En die slang moeten ze bestellen en dan moet hij er nog ingezet worden. En omdat het halve motorblok er uit moet, gaat dit nog wel een dag of 4 duren. Tja dan heb je niet veel keuze meer. We zullen weer zonder auto terug moeten naar NL. Er wordt gekeken wat de mogelijkheden zijn.
Oftewel met een huurauto of weer met het vliegtuig. Maar omdat we toch zo snel mogelijk weer in NL moeten zijn, gaat de ANWB vliegtickets voor ons regelen. Het kan niet sneller als dinsdagmorgen. 


De rest van die middag brengen we in Siófok door, waar we gezellig een heerlijk gebakje gaan eten en nog wat over de kerstmarkt rondlopen. Zonder angst en genietend van de gezelligheid.






De volgende morgen vertrekken we naar NL en boven in de lucht is het zo mooi en vredig. Waarom kan het niet overal zo zijn….


En dan moeten we nog anderhalve week wachten voordat onze auto plus aanhanger met een transportwagen bij onze garage is afgeleverd. Wij willen hebben dat hij de auto nog even controleert, want we hebben eerlijk gezegd niet zoveel vertrouwen in de garage in Siófok. Als er dan uitkomt dat er nog een onderdeel vervangen moet worden, ben ik zo blij dat we met het vliegtuig naar huis gekomen zijn. Voorlopig blijven we even in NL, even geen gereis meer tussen Rooi en Torvaj. Eventjes dan.

Mario en ik willen jullie allemaal hele fijn feestdagen wensen en het allerbeste voor 2017!
En ik hoop echt dat de wereld een beetje vrediger gaat worden.

Groetjes, Marti





5 opmerkingen:

  1. Sziasztok! Ik ken jullie niet persoonlijk maar ik lees heel graag je blog dus JA het heeft nut want je maakt mij er blij mee! Wat een gedoe met de auto he? Gelukkig dat hij nu in ieder geval weer in Nederland is. En wat een fantastische vrienden hebben jullie dat je daar, ook al is het onverwachts, kunt verblijven. Wij wensen jullie hele fijne feestdagen toe en veel geluk in het nieuwe jaar. Groeten uit Nagyvisnyó

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook wij kennen jullie niet persoonlijk, maar we genieten wel heel veel van de blogs die je schrijft over jullie belevenissen in Hongarije.Hopelijk vind je nog voldoende inspiratie om nog enige jaartjes door te gaan. Wij wensen jullie fijne warme feestdagen en een geweldig 2017. Ada en Rinus Govaarts Rucphen/Somogyszil

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wij kennen jullie wel persoonlijk ,maar wij kijken er steeds naar uit.de maand kan niet snel genoeg voorbij zijn .je kan alles zo mooi onder woorden brengen,HEERLIJK om te lezen.ondanks alle pech toch fijne kerstdagen en een heel GELUKKIG EN GEZOND 2017 vanuit HEEZE

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Marti,

    Dat je je zorgen maakt is begrijpelijk. Dat doe ik ook maar ik heb ook het idee dat dit gevoed wordt door een overvloed aan informatie en beelden die we telkens over ons heen krijgen als er weer wat gebeurt in de wereld, waar dan ook. Het is lastig om alles in het goede perspectief te blijven zien.
    Ik hoop in ieder geval ook dat je de blogs blijft schrijven en jullie heen en weer blijven reizen tussen Rooi en Torvaj. We hebben allebei al een keer voor een gesloten hek gestaan maar ik ga er vanuit dat het toch nog een keer lukt om jullie te ontmoeten.

    Fijne feestdagen en een goed 2017.
    Albert en Riny Zomers Berlicum/Varong

    BeantwoordenVerwijderen