maandag 31 maart 2014

Ik Vertrek

Genieten jullie ook altijd zo van de uitzendingen van het programma: Ik Vertrek? Nou ik wel hoor, ik vind het geweldig. Als er een nieuw seizoen begint kijk ik daar al weken naar uit! Het is iedere keer weer smullen van het lief en leed van nieuwe emigranten. En ik snap die mensen altijd zo goed, als je de kans hebt om te vertrekken, waarom dan niet? Vaak zijn het wel mensen zonder kinderen of kinderen die al op hun plekje zijn en het zonder hun ouders in de buurt ook wel redden. Maar als je dat toch je kinderen meeneemt moet je het doen als je op een leeftijd zijn waarop ze nog goed wortel kunnen schieten in een vreemd land. Dat is mijn mening dan…

Maar als de emigranten dan hun auto volgeladen hebben en richting het beloofde land vertrekken, zijn ze meestal heel goed voorbereid. Niet dus. Maar zeg nou eerlijk, dat is toch wat we leuk vinden. Dat bij aankomst het huis blank staat, dat de buurman die de sleutel bewaart net een paar dagen weg is. Het is gewoonweg leuk als er van alles mis gaat. Voor de kijkers dan.

Maar waar ik me vaak over verbaas is dat 9 van de 10 emigranten niet eens de taal spreken voordat ze vertrekken. Dat vind ik echt onvoorstelbaar! Dat is toch zo belangrijk. Je moet niet denken dat je met een beetje steenkolenfrans een aannemer goed uit kunt leggen, waar je precies de stopcontacten wilt hebben. Of als je een camping begint in Tsjechië en je kunt je gasten niet eens begroeten omdat het potverdorie Tsjechen zijn die geen woordje Nederlands spreken! Nou daar zakt mijn broek dus van af. Maar het is wel weer leuk om te zien J Hoezo leedvermaak…En we weten zelf altijd het beste hoe het moet. De beste stuurlui staan aan wal. Totdat ze ons zouden gaan filmen, maar daar gaat het nu niet over, hahaha.

Het is ook heel leuk hoe duur de huizen zijn in verschillende landen. Sommige landen zijn zo duur, dat wij dan gelukzalig zeggen, daar koop je in Hongarije wel 10 huizen voor. Het is zo mooi om te zien hoe het er aan toe gaat in de verschillende landen. Als Zweden erbij komt, vind ik het ook heel leuk want daar woont mijn broertje. Dan kijken we of we iets kunnen herkennen.

Maar het leukste van alles is als Hongarije erbij komt! Wie herinnert zich niet de aflevering van de familie Hobbelen? Die verhuisden van Sint-Oedenrode naar Hongarije notabene! Je kunt begrijpen dat ik meteen op scherp stond toen in dat hoorde. Het varken kliko dat mee verhuisde achter in de aanhanger. Geweldig vond ik het! En toen kwamen een paar jaar later Liesbeth en Gerard van de Arcade in de uitzending. Weer zo’n mooi verhaal. Beide afleveringen hebben jaren bij mij op de recorder gestaan, en steeds keer ik ze weer terug. Zo had ik het gevoel om ook een beetje met hun mee te gaan naar Hongarije. Totdat de recorder crashte, toen was het afgelopen. En nu was er afgelopen zaterdag weer een aflevering van Hongarije. Wat keek ik er naar uit! Overal reclame maken, zaterdag komt Hongarije bij: Ik vertrek. En toen was het zaterdag. Mario en ik gingen er eens goed voor zitten. Biertje en nootjes erbij. Maar het boeide ons niet echt… we hadden het vooral over de nootjes die zo pittig waren. Want wat was nou het geval; hier ging niks fout. Ja een keertje regende het heel hard, duuhh. Deze mensen waren te goed voorbereid. Niks aan hoor. En dan was het ook nog eens in een streek die ons niet zo aanspreekt. Het was er zo plat. En daar hou ik niet van, want Nederland is ook al zo plat. Er gebeurde ook niks. Maar het ergste is wel dat ik in slaap ben gevallen en het einde niet eens gezien heb. Is in al die jaren van Ik Vertrek nog nooit gebeurd! En dat nog wel bij een aflevering van mijn Hongarije! Als mensen nu maar niet gaan denken dat heel Hongarije zo saai is…. Maar dat is natuurlijk mijn mening, en niet iedereen zal het met me eens zijn. Hoeft ook niet. Ik vind het bij ons Balatonmeer nou eenmaal veel mooier. 


We hebben een heuvelachtig, glooiend landschap, en we wonen op een heuvel. En dat is zo verdommes mooi. 


Wij hebben toentertijd niet voor niks voor deze streek gekozen. En we hebben toen echt goed rond gekeken in verschillende gebieden in Hongarije. Maar ieder zijn meug. Gelukkig maar, anders komen alle toeristen straks naar Torvaj. En dat kan niet, want de kroeg heeft maar een paar tafeltjes. Maar wel 2 terrassen, dat dan weer wel.
Vertrekken zich er voor ons voorlopig helaas niet in, tot die tijd moet ik het doen met Ik Vertrek en de vakanties naar ons zo geliefde Hongarije.



Groetjes, Marti

2 opmerkingen:

  1. Haha dat logo bij de foto's ;) ik moest hard lachen toen ik las dat je in slaap was gevallen, zie het helemaal voor me! dan was het wel heel saai daar, want hongarije is normaal toch heel leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vond de foto's van jou zo mooi, dat ik ze bij dit berichtje geplaatst heb :-) Het originele logo heb ik niet vandaar dat ik het op deze manier heb opgelost...

      Verwijderen