donderdag 31 maart 2011

Social Media


Tegenwoordig hebben we bijna allemaal de beschikking over social media. De oudere generatie wat minder, maar in mijn omgeving heeft toch wel bijna iedereen Hyves, Facebook, Twitter of MySpace. Ik dus ook. Heb het zelfs alle vier. Ik ben begonnen in 2003 met MySpace. Er ging een wereld voor me open! Ik kon lekker naar muziek zoeken. Je kon ook mensen zoeken, maar dat was toen nog bijzaak, hoofdzakelijk zocht ik naar muziek en muzikanten. In 2005 zei mijn dochter: “Mam er is nu iets nieuws, dat vind jij ook wel leuk. Net zoiets als MySpace, maar dan in het Nederlands. En het is veel gemakkelijker in gebruik”. Want dat was/is toch wel een nadeel van MySpace, ik vind het een omslachtig gedoe… Dus ik ging toch eens kijken op dat Hyves. En ja, inderdaad dat was leuk. En veel gemakkelijker. Ik mezelf aangemeld en het snuffelen kon beginnen. Ik had mezelf al vaak afgevraagd, hoe zou het toch met mijn oude vriendinnen zijn? Wat zouden ze met hun leven gedaan hebben? Maar dat viel nog eens tegen, want van mijn leeftijd, waren er bijna geen mensen op Hyves… Allemaal jongeren… Dus in het begin gebruikte ik het niet zo heel veel en viel toch weer terug op MySpace. Want ik kon daar wel mensen vinden die dezelfde muzieksmaak hadden als ik. Maar krabbels plaatsen deed ik niet veel. Geen hond die er naar keek… Mijn kinderen vonden het wel een mop trouwens :”Ons mam zit ook op Hyves”. zeiden ze dan tegen hun vrienden, en gelachen dat er dan werd. Die vonden het dan ook wel weer een mop en wilden ‘vrienden’ met mij worden. Ik allang blij dat ik Überhaupt vrienden had…  totdat steeds meer mensen op Hyves kwamen en zowaar ook 40-plussers! Maar weinig bekenden, hoor. Gelukkig wel een oude vriendin van mij, dat vond ik nou eens leuk, ik was heel benieuwd om te zien wat er allemaal veranderd was aan haar. Niks, helemaal niks. Ze zag er nog hetzelfde uit, woonde nog in hetzelfde dorp..We zijn toch vrienden geworden en sindsdien staat ze in mijn lijst, maar daar blijft het dan ook bij. O maar ik heb ook wel eens gezocht naar een oud vriendje van mij. Voordat ik Mario leerde kennen was hij toch wel degene die het meeste indruk op mij had gemaakt. Maar ik heb hem niet kunnen vinden, gelukkig maar! Ik ben bang dat anders mijn hele herinnering aan diggelen gaat… Stel je voor dat hij ook gewoon ouder is geworden, dat hij weinig of geen haar meer heeft. Dat ie een bierbuik heeft.. Nee ik heb ook nooit meer naar hem gezocht en dat laat ik zo. Zo blijft hij gewoon dat jochie van 16 jaar met die mooie stoere geruite jas met bontkraag….
Wat ik wel een nadeel van Hyves vind is dat het niet internationaal is. Niet dat ik nou zo internationaal aangelegd ben, maar ik kijk toch graag over de grens. Dus heb ik zo’n 2 jaar geleden toch ook maar een profiel aangemaakt op Facebook. En dat is dan weer heel anders. Op de eerste plaats om te gamen. Dat is toch echt wel heel vet om te doen! Het kost alleen zo veel tijd, maar das een ander probleem…Maar  nu heb ik ‘vrienden’ over de hele wereld! Mijn broertje woont in Zweden, en hij en zijn vrouw hebben natuurlijk ook Facebook. En eerst mailden we natuurlijk ook wel, maar het is nu toch wel makkelijker om kleine nieuwtjes te delen. Dus dat is wel heel leuk… Maar weet je wat nog meer heel leuk is? Ik heb nu ook Hongaarse vrienden! Een tijdje geleden kreeg ik een uitnodiging om vrienden te worden met Zsuzsa, de schoondochter van de tuinman. Wouw dat was nou eens leuk, een vriendin uit Hongarije. Dolgelukkig aanvaardde ik de vriendschap. Een paar dagen later vroeg ook Gábor, de zoon van de tuinman om vrienden te worden. Ja natuurlijk zei ik ja! Nu zou het goed komen, nu zou mijn netwerk zich echt gaan uitbreiden, tot diep in het binnenland van Hongarije. Helaas hier is het bij gebleven… Ik heb echt mijn best wel gedaan, maar het lukt met gewoon niet… Allereerst is het heel onduidelijk, want in Hongarije is het gebruikelijk dat je eerst je achternaam schrijft en dan je voornaam. Maar dat doen ze dus op Facebook niet allemaal, waardoor het heel moeilijk zoeken is..Verder hebben de meeste Hongaren van mijn leeftijd niet eens een computer, laat staan dat ze Facebook hebben en vrienden willen worden met iemand uit Nederland… We hebben bij ons in het dorp wel Duitse buren die een computer hebben. Maar de vrouw des huizes belt 1 keer per maand in, om de mail door te lezen, en waar nodig is te beantwoorden. That’s it!  We zijn in het donker wel eens met onze laptop open door de straat gelopen, in de hoop ergens een internetverbinding uit de lucht te plukken. Totdat de honden aansloegen en de kroegbaas nieuwsgierig kwam kijken. Snel deden we de laptop dicht en dropen af… Nee dat is echt wel jammer dat Social Media in ons dorpje nog niet echt toegankelijk is. Als ik in Hongarije een blogje geschreven heb, gaan we naar de Mac in Siófok, en dan kan ik het daar publiceren. We zitten daar dan vlot een paar uur te internetten. Kopje koffie, ijsje erbij, geen probleem. Maar het zou toch wel erg fijn zijn, als we in de toekomst bij het huis ook gewoon internet hebben. Hier thuis staat gewoon de hele dag wel een computer aan. Openingstijden van winkels, recepten, nieuwe cd’s , bouwtekeningen, YouTube filmpjes, Marktplaats, alles word hier opgezocht. We googelen wat af. Behoort trouwens ook tot de Social Media…. Maar wat ik ’s morgens als eerste opstart is de mail en Hyves. dat zijn toch de lijntjes met de buitenwereld, als je nog niet naar buiten bent geweest. En ik heb er ook een dierbare vriendinnengroep bij gekregen op Hyves: mijn Nederlands/Hongaarse vriendinnen! Dat zijn Nederlandse vrouwen die samen met hun man, in Nederland wonen, maar ook een huis hebben in Hongarije. Net als ik dus. Ja en dan hebben we natuurlijk een heel groot raakvlak. We delen onze liefde voor Hongarije. We volgen elkaars verbouwingen, de reizen naar Hongarije, we kijken nieuwsgierig naar de foto’s van de huizen. Kortom we zijn echte Social Media vriendinnen. Alleen jammer dat we elkaar nog nooit in het echt gezien hebben… Ik stel voor dat we dat in de zomer eens gaan veranderen en een dag gaan plannen waarop we kennis kunnen maken met elkaar. Ik weet zeker dat we genoeg gesprekstof hebben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten